mandag den 20. januar 2014

Kontrol af glidelejer


Efter en ufrivillig lang pause i arbejdet, fik jeg i den forgange weekend lejlighed til at kontrollere glidelejerne og spillerummet i længderetningen af krumtapakslen.

Der er desværre 0,225 mm større bevægelse end tolerancerne foreskriver, så jeg må hellere få bestilt et sortiment af glidelejer og et komplet motorpakningssæt.

Måleur på krumptappen - kontrol af 'end-float'
Men det er jo ikke altsammen så skidt, at det ikke er godt for noget. Da min far havde sumpen af sin NASH i en anden forbindelse, og skulle have den gjort godt ren, så kommer sumpen til Spitfiren med til damprenset og klargøring til maling uden, at jeg skal røre en finger. Herligt!

Sumpen efter afmontering

søndag den 8. september 2013

Motor malet

Så er det meste af motoren og gearkassen, samt koblingshuset blevet malet færdig.
 
 
Motor, venstre side

Motor, højre side
 
 
Motor, set bagfra
Motor, set forfra



Gearkasse og koblingshus



Gearkasse og koblingshus

onsdag den 24. juli 2013

Off topic: Triumph Herald Motor (12/50) til salg

Jeg ligger inde med en komplet Triumph Herald motor

prefix: GD
Postfix HE

Der er tale om et renoveringsprojekt, men da jeg ikke rigtig har brug for den, vil jeg gerne sælge til en Herald ejer.

Herald Motor

Motor klargjort til maling

Efter weekendens strabadser, er det vist på plads med en lille opdatering.

Nu da karosseriet står hos maleren og venter på at blive fint igen, har jeg kastet min opmærksomhed på motor og gearkasse, der, trods mekanisk fin stand, godt kunne trænge til at blive shinet lidt op.

Derfor har jeg pillet stort set alle komponenter af blokken, og renset al skidt og gammel maling af med stålbørste og trekantsskaber. Og det er et rigtig lortearbejde, som tager urimelig lang tid.



Før afmontering og afrensning


Den opmærksomme læser vil måske se, at jeg ikke har taget ventildæksel, topstykke eller bundkar af, men det er dels fordi jeg ville undgå at have for mange åbninger ind til motorens indre mens afrensningen foregår, og dels fordi bundkar og ventildæksel kan renses, slibes og males på maskine efterfølgende. Desuden vil jeg alligevel have bygget topstykket om til at kunne køre på blyfri ved en senere lejlighed.


Glæden ved at kunne lukke kapitlet "motorrens" er stor, og det foreløbige resultatet er da også tilfredsstillende.

For så vidt angår bell-house og gearkasse, så er førstnævnte sendt til sandblæsning, med henblik på en senere håndmaling, og sidstnævnte skal såmænd bare poleres op med lidt autosol, eller lignende.
 
 
Motorblok afrenset, affedtet og grundmalet (..og champagneprop monteret...)

Den anden side

 

 

mandag den 1. juli 2013

Klar til maling!

Karosseriet er nu klar til maling.


Efter halvanden dags arbejde i værkstedet er karosseriet nu klar til at blive sendt til maleren.
Alle komponenter i motorrummet er afmonteret, og de sidste stykker vinyltrim er listet af instrumentbrædt, døre og vinduesramme.


Fronten befriet for komponenter


Som en lille bonus dukkede den originale lak frem fra gemmerne under betrækket på instrumenbræddet. Det er en vældig flot farve, efter min mening, og bestyrker mig kun i min overbevisning om at den igen skal være Royal Blue. Nemlig, ja!

Instrumentbrædt i Royal Blue

Desuden er der boret huller til blinklys, sidespejl, diverse trim og kofangere i de nye pladedele.
Sidstnævnte voldte en del problemer, da man ikke sådan lige kan måle sig til hvor der skal bores. Forskellene i afstanden fra de bedst tænkelige fikspunkter på højre og venstre side er mildest talt temmelig "engelske"... :-S
Hul til 1/4 kofanger

Så nu er det bare at håbe på at maleren ikke holder for lang sommerferie, så jeg kan komme igang med at samle bilen igen.
Men i ventetiden retter jeg min opmærksomhed på en grundig motorvask og maling, samt tre store bunker komponenter og smådele som alle skal renses, vedligeholdes og shines op.
Der er nu nok at tage fat på hele tiden.

onsdag den 26. juni 2013

På hjul igen

I løbet af den seneste måned er der ikke sket det store ting, men enkelte ting er dog blevet gjort.




  •  Jeg har fået trådfælgene hjem fra maleren og de er blevet monteret med slanger og dæk.
  • hjulene er monteret på bilen
  • bremser for og bag er monteret
  • der er trukket nye bremserør
  • styretøj er monteret med nye bøsninger og gummimuffer
  • torsionsbar er monteret med nye bøsninger og links










Dermed mangler der stort og set kun at få trukket benzinrør før motor og karosseri kan monteres, så nu gælder det at få de dele klar til montage

Drivlinjen skal der ikke pilles så meget ved, men den skal da vaskes godt af, og motorblokken skal nok også have en gang maling.



Før det sker vil jeg koncentrere mig om at få karossen klargjort til maleren, så den kan genvinde fordums glans.
Dét glæder jeg mig til :-)

torsdag den 6. juni 2013

Bremser og bøsninger

Arbejdet skrider fremad i fornuftigt tempo, og i Pinsen kom min far og jeg et godt stykke videre med undervognen.

Den står stadig på bukke, men nu med nye polyuretan bøsninger og nye rustfri bolte overalt.
Bremserne er godt på vej til at være færdigsamlet, der mangler kun nye kobberrør og et par fedtnipler til drejeledene. Så er der klar til at få de nymalede trådhjul monteret.

Jeg afventer en pakke fra England med nye links og polybøsninger til torsionstangen, plus brændstofsrør, kugleled og andre småting.
Men når pakken er er i hus, er der nok kun en god dags arbejde før undervognen er klar til at få lagt motoren i igen.

Det er alt i alt meget tilfredsstillende at vi trods alt er nået så vidt inden midsommer, og det giver den rette motivation til at pukle videre med karosseriet, så det kan komme til maleren inden sommerferien.

Som det ses på differentialet til venstre, var det ikke alle gamle bøsninger der forlod deres hjem siden 1969 frivilligt. Der måtte både skæres og files før de gamle gummi-metalastik bøsninger var væk.

Her mangler der ikke meget - blot montage af bremserør- og slanger samt håndbremsekabel og hjulet. :-)