mandag den 20. januar 2014

Kontrol af glidelejer


Efter en ufrivillig lang pause i arbejdet, fik jeg i den forgange weekend lejlighed til at kontrollere glidelejerne og spillerummet i længderetningen af krumtapakslen.

Der er desværre 0,225 mm større bevægelse end tolerancerne foreskriver, så jeg må hellere få bestilt et sortiment af glidelejer og et komplet motorpakningssæt.

Måleur på krumptappen - kontrol af 'end-float'
Men det er jo ikke altsammen så skidt, at det ikke er godt for noget. Da min far havde sumpen af sin NASH i en anden forbindelse, og skulle have den gjort godt ren, så kommer sumpen til Spitfiren med til damprenset og klargøring til maling uden, at jeg skal røre en finger. Herligt!

Sumpen efter afmontering

4 kommentarer:

  1. Hej Henrik,
    Det er altid lidt som at renovere et gammelt hus: Man ved aldrig hvad man finder inde bag ved :-)

    En del, du kan udskifte uden at røre lejepander, er bagerste pakdåse til krumtap - det kræver så godt nok at du tager kobling, svinghjul og vistnok også bagpladen af (husk at mærke det); så har du adgang til alu-pladen. Der er mindst to versioner - se dette link: http://club.triumph.org.uk/cgi-bin/forum10/Blah.pl/Blah.pl?m-1275335407/s-0/highlight-oil+seal/
    Er det den højre - og senere version - har du også mulighed for at justere lidt på placeringen af pakning ift. evt. spor i krumtap.
    Når du genmonterer pladen skal du huske at den øverste bolt skal have en kobberskive; den går direkte ind i en oliekanal.
    De nye sorte pakdåser af mærket county er ok kvalitet.

    SvarSlet
  2. Næste skridt er så at tjekke slør i oliepumpe (afmonteres via de 3 skruer).
    Tolerancer står i værkstedsmanualen.

    Og så er der jo lejepanderne ..... :o)

    SvarSlet
  3. Hej Jens

    Jeg har netop fået et komplet bottom/end pakningssæt inklusive pakdåser, hjem fra Paddock. Hvad mærke det er, er jeg sgu' ikke så sikker på. Men så er der i hvert fald til at få samlet motoren igen. Og ja det er jo oplagt at kontrollere det hele, når nu jeg har motoren ude alligevel, men om jeg rør ved lejepanderne er jeg nu ikke så sikker på.
    Vi får se... :-)

    SvarSlet
  4. Har intet problem haft med dem fra paddock; skiftede også pakning foran på kædehuset, men det kan man dog komme til med motor i bil (hvis ellers man kan få remhjulet af).
    Tjek oliepumpen - nemt med en metal lineal og et par følerblade (se i værkstedsmanual efter mål).
    Du skal ikke være så bange for at røre lejepander - om ikke andet kan du blot tjekke hovedlejer (især det midterste). Er de slidte, køb et nyt sæt (tjek størrelsen ved at se på bagsiden, det bør stå som xxxxxx +010 eller lign, hvis overstørrelse.
    Bed om tri-metal lejer fra King (det sælges under county brand, men det er tri-metal som er vigtigt), og her må du stole helt på leverandør da der intet yderligere fremgår af hverken æske eller det påstemplede.
    Købte sidst hos canley (de kalder tri-metal for OE / LC
    http://www.canleyclassics.com/?xhtml=xhtml/diagram/spitfireiiicrankshaft.html&xhtmlcatalogue=xhtml/catalogue/spitfireiii.html&category=engine&xsl=diagram.xsl
    Tjek krumtap for riller - og hvis ok, spænd med korrekt moment. Vil ikke være bange for at genbruge lejebolte til hovedlejer.

    SvarSlet