Nu da karosseriet står hos maleren og venter på at blive fint igen, har jeg kastet min opmærksomhed på motor og gearkasse, der, trods mekanisk fin stand, godt kunne trænge til at blive shinet lidt op.
Derfor har jeg pillet stort set alle komponenter af blokken, og renset al skidt og gammel maling af med stålbørste og trekantsskaber. Og det er et rigtig lortearbejde, som tager urimelig lang tid.
Før afmontering og afrensning |
Den opmærksomme læser vil måske se, at jeg ikke har taget ventildæksel, topstykke eller bundkar af, men det er dels fordi jeg ville undgå at have for mange åbninger ind til motorens indre mens afrensningen foregår, og dels fordi bundkar og ventildæksel kan renses, slibes og males på maskine efterfølgende. Desuden vil jeg alligevel have bygget topstykket om til at kunne køre på blyfri ved en senere lejlighed.
Glæden ved at kunne lukke kapitlet "motorrens" er stor, og det foreløbige resultatet er da også tilfredsstillende.
For så vidt angår bell-house og gearkasse, så er førstnævnte sendt til sandblæsning, med henblik på en senere håndmaling, og sidstnævnte skal såmænd bare poleres op med lidt autosol, eller lignende.
Motorblok afrenset, affedtet og grundmalet (..og champagneprop monteret...) |
Den anden side |
Har du haft motoren adskilt?
SvarSletDu bør som minimum tjekke trust-washers; dvs. de halvmåneformede glidelejer, der ligger bagerst på krumtap. Er de slidte, giver det for stor bevægelse i krumtap - og i værste fald kan de falde ned i sumpen. De fås i overstørrelser, og bemærk at billeder i BL's værkstedsmanual viser oliekanal i lejer vendt forkert (skal ind mod krumtap).
Glemte lige at skrive, at du kan gøre det ved at skrue sump af og løfte bagerste lejebro af (som man så også lige kan se tilstanden af).
SvarSlet